Krachtige en respectvolle herdenking Tony Holten

12 juni 2020

Krachtige en respectvolle herdenking Tony Holten

Foto: Keti Kofi Dialoog Tafel / Bloemen bij het tijdelijke herdenkingsmonument voor Tomy Holten op 10-6-2020.

Woensdagavond vond bij de Jumbo aan de Hogenkampsweg een herdenking plaats voor Tony Holten. Op 14 maart overleed hij in een Zwolse politiecel na een hardhandige arrestatie.

Tussen 18:30 uur en 20:00 uur stonden mensen stil bij zijn tragische dood en legden bloemen. Zijn familie was daarbij aanwezig. Keti Koti Dialoogtafel Zwolle organiseerde de herdenking als eerbetoon aan Tony en als protest tegen racisme en politiegeweld.

Fractievoorzitter Brammert Geerling en enkele leden van onze afdeling waren aanwezig om bloemen te leggen. Net als velen zijn wij geschrokken van de videobeelden van Tony’s arrestatie. We weten de volledige toedracht niet, maar op de beelden zien we een man op de grond met meerdere personen, waaronder politieagenten, die op hem zitten. Zijn gezicht wordt op de grond gedrukt door de voet van een agent. Dat roept
schok,woede en vragen op.

De Rijksrecherche doet op dit moment onderzoek naar de dood van Tony. De burgemeester heeft onze fractie laten weten de gemeenteraad te informeren wanneer dit onderzoek klaar is en wat de eventuele gevolgen hiervan zijn. Het is belangrijk dat er grondig onderzoek wordt gedaan en er zo snel mogelijk duidelijkheid is, in het bijzonder voor de nabestaanden. Daarom heeft onze fractie de burgemeester specifiek gevraagd wanneer de resultaten van het onderzoek verwacht worden en hebben we aangedrongen op zo spoedig mogelijke duidelijkheid.

Nederland is gelukkig geen Verenigde Staten. Maar ook in Nederland en hier in Zwolle bestaat racisme. Wie daaraan twijfelt hoeft alleen maar te kijken naar de reacties en haat die vreedzame protesten tegen racisme en politiegeweld oproepen. We kunnen onze ogen daar niet voor sluiten.

Samen tegen racisme

Racisme is een gif dat mensen verdeeld en tegen elkaar opzet. Het gaat in tegen de menselijke waardigheid en solidariteit waar de SP voor staat. De SP is solidair met alle mensen die opkomen voor hun menselijke waardigheid en strijden tegen onderdrukking, racisme en systematische en institutionele discriminatie.

Zondag 10 juni vond in park De Wezenlanden een Black Lives Matter-protest met duizenden mensen plaats georganiseerd door Zwolle Pride. De SP was hier ook aanwezig. De gruwelijke dood van George Floyd door politiegeweld heeft een wereldwijde golf van woede en protest teweeggebracht. De internationale beweging die hierdoor is ontstaan is een bron van hoop voor verandering en rechtvaardigheid.

Meer informatie over de Keti Koti Dialoogtafel Zwolle vind je hier.