Huizen voor mensen, niet voor winst!

18 oktober 2021

Huizen voor mensen, niet voor winst!

Foto: SP

Zondag 17 oktober was een grote landelijke woondemonstratie in Rotterdam. Onder de noemer Woonopstand protesteerden 10.000 mensen waaronder veel SP'ers en tientallen organisaties voor het recht op wonen. Vanuit Zwolle was de SP met een groep er bij.

Er heerst een enorme wooncrisis. Er is een enorm tekort aan betaalbare woningen. Huren en huizenprijzen stijgen de pan uit en de sociale huursector wordt afgebroken. Ondertussen krijgen huisjesmelkers en beleggers nog altijd vrij spel. De landelijke politiek weigert hier nog altijd iets aan te doen. Ook de Zwolse politiek doet veel te weinig om betaalbaar wonen te garanderen. Eerder deze maand protesteerde de SP al tegen de weigering van het college opkoopbescherming tegen huisjesmelkers in te voeren.

Foto: SP

De demonstratie begon zondag in het Afrikaanderpark naast de Rotterdamse Tweebosbuurt. Deze is veel in het landelijke nieuws geweest omdat de rechtse politiek deze buurt sloopt en vervangt door dure woningen. De wijkbewoners worden letterlijk hun huizen en hun buurt uitgejaagd. Zelfs de Verenigde Naties hebben dit beleid veroordeeld, maar nog altijd zet Rotterdam dit door.

Na een serie toespraken zou er een mars gelopen worden naar de markthal. Door onnodige escalatie door de politie liep de demonstratie vast in een blokade van de Erasmusbrug. Wij betreuren dat wij niet vreedzaam de hele route konden lopen. SP Rotterdam heeft vragen gesteld over het politeoptreden.

SP Zwolle strijd al jaren voor betaalbaar wonen. Regelmatig doen wij in de gemeenteraad voorstellen voor meer sociale huur, betaalbare koop en maatregelen om huisjesmelkers en beleggers tegen te gaan. De komende periode wordt er vollop actie gevoerd. 13 november is Woonverzet in Den Haag en 21 november Woonprotest in Utrecht. Ook in Zwolle zullen de komende periode meer acties komen. Hou daarvoor onze sociale media in de gaten.