Extreme energiekosten brengen Zwollenaren in gesprek met Renske Leijten

10 december 2022

Extreme energiekosten brengen Zwollenaren in gesprek met Renske Leijten

Foto: SP Zwolle / SP-Kamerlid Renske Leijten in gesprek met Zwollenaren over extreme energierekeningen

Een afgeladen Wijkcentrum Holtenbroek ging op 9 december in gesprek met SP-Kamerlid Renske Leijten over de extreme energiekosten. De ruim 50 aanwezigen bespraken hoe de extreme energierekeningen hun leven raken en wat eraan te doen is. “We moeten niet winsten gaan subsidiëren met het prijsplafond, maar energie weer nationaliseren”, aldus Eduard van Scheltinga, voorzitter van SP Zwolle.

De SP ziet dat steeds meer mensen in de problemen komen door onder andere hoge energiekosten. Van Scheltinga: “Ondertussen boeken energiebedrijven recordwinsten. De grootste drie energiebedrijven, Essent, Vattenfall en Eneco, keerden de afgelopen zes jaar 7,65 miljard euro uit aan hun buitenlandse aandeelhouders”.

Het kabinet trekt tientallen miljarden uit voor het prijsplafond, stelt de SP. Van Scheltinga: “Dat is om de energiebedrijven te verleiden tot lagere prijzen. Maar het leidt er juist toe dat ze hun tarieven verhogen. In plaats daarvan moet de regering maximumprijzen per eenheid stroom en gas instellen. Als energiebedrijven dan compensatie nodig hebben, dan moeten wij daar zeggenschap via aandelen voor terugkrijgen.”

De volkspetitie voor het nationaliseren van energiebedrijven is inmiddels al ruim 80.000 keer ondertekend. De maatschappelijke druk die ontstond over de hoge energieprijzen leidde eerder tot de 190 euro compensatie die huishoudens deze maand ontvingen. Van Scheltinga: “De volgende stap is het nationaliseren van onze energiebedrijven, zodat de kosten voor mensen omlaag kunnen. Teken ook de petitie op sp.nl/volkspetitie.”