SP wil debat over brug over de Achtergracht

11 mei 2010

SP wil debat over brug over de Achtergracht

De fractie van de SP wil een debat over de wederom duurder uitgevallen brug over de Achtergracht. De brug is ondertussen 120.000 euro duurder dan begroot. Wethouder Piek van Financiën zei in de Stentor dat hij geen debat verwacht, omdat het ‘gat’ in de brug met geld van de Provincie gedicht gaat worden. Volgens de SP is provinciaal geld echter nog steeds belastinggeld waar zorgvuldig mee om moet worden gegaan. De zakken van de Provincie zijn diep, maar dat is geen reden om niet zorgvuldig met geld om te gaan.

Raadslid Edwin Koster: "Het stadsbestuur kiest niet voor een heroverweging maar voor blind doorlopen op een eenmaal ingeslagen weg. Het gemak waarmee de Zwolse bestuurders de nieuwe tekorten aanvullen wordt wat de Zwolse SP betreft, zeker in tijden van economische crisis, des te schrijnender wanneer we bedenken dat het praktische nut van de brug twijfelachtig is. Vlakbij ligt immers al een prima brug: de Stenenpijpbrug. Daarnaast is het nog maar de vraag of de ontwikkeling van het Noordereiland zo zal gaan als het stadsbestuur voorziet. Een zinloze brug die al grote kostenoverschrijdingen toont nog voor er één paal in de grond is geslagen lijkt zo hard op weg de Zwolse versie van de Betuwelijn te worden."

De SP kiest daarom voor een alternatief: het verfraaien van de reeds aanwezige brug (Stenenpijpbrug) die met een kleine opknapbeurt, frisse kleuren en wat leuke lantaarns een geweldige toegangsroute naar de binnenstad en het Noordereiland kan vormen. Deze brug ligt immers al in het verlengde van de route naar het kernwinkelgebied Diezerstraat. Bovendien vindt de SP het opmerkelijk dat de aanleg van de brug over de Achtergracht wordt gemotiveerd met het belang voor een aantal ondernemers in het gebied. Dit terwijl de belangenvereniging van ondernemers (citycentrum) actief aan het lobbyen is om een deel van het parkeerdek op het Noordereiland toch te laten bestaan. Straks hebben een brug van parkeergarage naar een parkeerdek en vice versa.

De SP wil met andere politieke partijen in debat over het heroverwegen van de aanleg van de brug over de Achtergracht.