h

SP wil gratis telefoonnummer voor de sociale dienst

10 augustus 2012

SP wil gratis telefoonnummer voor de sociale dienst

De SP wil een gratis telefoonnummer voor de sociale dienst invoeren. Bijstandsgerechtigden kunnen met vragen of opmerkingen geen afspraak maken of e-mailen met hun consulent inkomen. De telefoon is het enige middel om te communiceren met de sociale dienst in Zwolle. Doordat mensen te vaak minutenlang in de wacht staan lopen de telefoonkosten op of raakt de prepaid-kaart leeg voordat er een vraag is gesteld. De partij wil een gratis telefoonnummer, zodat de sociale dienst voor iedere bijstandsgerechtigde bereikbaar is.

SP fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘Wij krijgen steeds vaker klachten van mensen met een bijstandsuitkering die graag een afspraak willen maken met hun consulent inkomen om hun situatie door te spreken en met vragen over de bijzondere bijstand en langdurigheidstoeslag. Deze verzoeken voor een afspraak worden geweigerd. De sociale dienst wil mensen vooral telefonisch te woord staan. Hierdoor lopen de telefoonkosten behoorlijk op, omdat het soms complexe situaties zijn om via de telefoon uit te leggen. Doordat het beltegoed soms al tijdens het wachten opraakt, kunnen mensen niet in contact komen. Als de gemeente alleen telefonisch benaderbaar wil zijn, moet wethouder Van As er op zijn minst voor zorgen dat de telefoonkosten betaalbaar zijn. Het communicatiebeleid van de sociale dienst is op dit moment niet sociaal en niet dienstverlenend.’

De SP wil van wethouder Van As (CU) weten of hij bereid is om een gratis telefoonnummer in te stellen, zolang dit de enige manier is om in contact te komen met de sociale dienst.

U bent hier