SP: Zwollenaren willen niet bezuinigen op zorg en onderwijs

19 juli 2013

SP: Zwollenaren willen niet bezuinigen op zorg en onderwijs

Uit een enquête die de Zwolse SP afgelopen woensdag heeft gehouden onder bezoekers van de Blauwvingerdagen is gebleken dat met name bezuinigingen op zorg en onderwijs zeer impopulair zijn bij de ondervraagden. Ook blijkt er weinig vertrouwen in de crisisaanpak van het kabinet Rutte.

Vrijwilligers van de SP ondervroegen tientallen bezoekers naar de onderwerpen waarop zij wel of geen bezuinigen wenselijk achtten. Daarnaast werd gevraagd of zij vinden dat het kabinet op een juiste wijze de crisis aanpakt. Bijna alle ondervraagden noemde de zorg als belangrijkste sector waar niet op bezuinigd moest worden. Bijna de helft noemde daarnaast onderwijs als gebied dat ontzien moest worden. Andere veelgenoemde onderwerpen bij deze vraag waren ouderen en sociale voorzieningen.

Over de vraag waarop wel het beste bezuinigd kan worden waren de Zwollenaren minder eensgezind. Wel vond bijna de helft dat op topsalarissen in de publieke sector meer bezuinigd kan worden. Andere veelgenoemde onderwerpen waren de JSF, cultuursubsidies en de financiële steun voor onder andere Griekenland.

Meer dan de helft gaf verder aan van mening te zijn dat het kabinet op verkeerde wijze de crisis aanpakt, terwijl slechts 5% een positief oordeel gaf. De overige ondervraagden vonden het lastig hierover een oordeel te geven. SP-raadslid Frank Futselaar: ‘In Zwolle is duidelijk weinig steun voor het bezuiningsbeleid van het kabinet en weinig vertrouwen dat de crisis op een verstandige wijze wordt aangepakt. In plaats van het aanpakken van de bonussen of het snijden in de JSF wordt de zorg en onze economie langzaam kapotbezuinigd. Geen wonder dat er bijna niemand te vinden is die een positief oordeel over het kabinet heeft.’