SP: geen preventief fouilleren in Holtenbroek III

22 oktober 2013

SP: geen preventief fouilleren in Holtenbroek III

De Zwolse SP is fel tegenstander van het plan van de burgemeester om van Holtenbroek III een veiligheidsrisicogebied te maken, waardoor er preventief gefouilleerd mag worden. De SP vindt preventief fouilleren een volstrekt verkeerd middel voor de situatie. De partij wil een spoeddebat over dit besluit.

Over de veiligheidsproblemen in Holtenbroek III wordt al langere tijd in de raad gesproken, sinds een buurtonderzoek van de SP in april liet zien dat de situatie ernstig was. Voor de zomer is daarnaast gesproken over de mogelijkheid van preventief fouilleren, maar toen gaf de burgemeester nog aan terughoudend te zijn vanwege de nadelen die het met zich meebrengt.

De SP is dan ook hoogst verbaasd dat nu de burgemeester alsnog wil overgaan op preventief fouilleren. Het aantal geweldmisdrijven in de wijk is het afgelopen jaar juist gedaald. De overlast voor de bewoners – die vooral een doelwit zullen zijn van preventief fouilleren in de wijk - kan heel groot zijn en het veiligheidsgevoel zal door grootschalige politieacties eerder afnemen dan toenemen.

SP-raadslid Frank Futselaar: β€˜Er zijn een hoop argumenten tegen preventief fouilleren: het is duur, het schendt de privacy en vergroot de kans op stigmatisering van sommige groepen, maar het belangrijkste is dat het gewoon niet werkt. De benodigde politie-inzet is enorm en het aantal wapens dat wordt gevonden gering, zo blijkt bij andere gemeenten. Wij zetten politie in Zwolle liever in voor het bestrijden van criminaliteit dan het steunen van symboolpolitiek.’

De SP wil een spoeddebat over de kwestie van het preventief fouilleren in Holtenbroek III.

Rapport buurtonderzoek Holtenbroek III