h

Beantwoording vragen SP over tolheffing

22 september 2006

Beantwoording vragen SP over tolheffing

Eerder deze maand vernam de SP dat het college een onderzoek wil laten uitvoeren naar tolheffing binnen de ring van Zwolle. Doel van de tolheffing is om sluipverkeer van bezoekers terug te dringen en wildparkeerders uit de Zwolse woonwijken binnen de ring te weren. De SP fractie is geen voorstander van het ongebreideld toenemen van het autoverkeer en stelde het college een drietal schriftelijke vragen. Hieronder treft u de beantwoording van artikel 44 vragen van de SP aan ten aanzien van de tolheffing. De vragen worden vermeld en daaronder is het antwoord van het College aangegeven.

1. De gemeenteraad heeft onlangs besloten tot het invoeren van een nieuw parkeersysteem, waaraan een prijzig kaartje hing. De evaluatie is nog niet eens uitgevoerd. Waarom start het college nu met een onderzoek naar tolheffing, terwijl de effecten van deze maatregel nog niet helder zijn?

Het invoeren van betaald parkeren in de Zwolse schilwijken Dieze en Assendorp is vanaf 1 januari 2006 ingegaan en zal op 1 februari 2007 haar vervolg vinden in de wijk Kamperpoort. De evaluatie hiervan is inmiddels afgerond en zal in de raadscommissie Ruimte van 13 november aanstaande worden gepresenteerd.
Het onderzoek waaraan gerefereerd wordt heeft niet ten doel om tolheffing te onderzoeken, maar heeft betrekking op het onderzoeken van alternatieven voor de huidige parkeerregulering. Dit is ook in onze raadbrief van 12 september jl. over dit onderwerp aangegeven.De verwachting is dat door de verdere groei van het autobezit in Zwolle in de toekomst ook andere wijken beschermd dienen te worden tegen parkeeroverlast. Momenteel is het invoeren van betaald parkeren middels het plaatsen van parkeerautomaten de enige technische optie. Dit brengt echter aanzienlijke kosten met zich mee. Het is daarom zinvol om de komende jaren te onderzoeken welke andere, meer kosteneffectieve technieken dan parkeerautomaten, beschikbaar komen om parkeeroverlast tegen te gaan. Van een besluit tot invoering van een nieuw systeem, laat staan op korte termijn, is geen enkele sprake.

2. Zwolle is niet te vergelijken met metropolen als Londen of Stockholm. Het dichtslibben van de ring en het sluipverkeer dat hierdoor ontstaat, moet onderzocht worden. De wethouder heeft de raad echter een mobiliteitsplan beloofd waarop wij allen wachten. Waarom kiest het college voor een onderzoek naar tolheffing, terwijl het mobiliteitsplan nog niet eens is gepresenteerd?

In de raadsbrief van 12 september jl. is aangegeven dat het voorstel voor een onderzoek deel uitmaakt van de Netwerkanalyse (NWA) Noord-Overijssel die onder regie van de Provincie Overijssel is opgesteld en die nog zowel door het College van B&W als de Zwolse Gemeenteraad dient te worden besproken. In de brief wordt ook aangegeven dat aanleiding voor de verkenning tweeledig is, namelijk enerzijds nagaan wat de lokale effecten van congestieheffing rond Zwolle op bv. sluipverkeer zullen zijn en anderzijds tot een efficiëntere wijze van parkeerbeleid komen. De NWA loopt vooruit op de herziening van het Gemeentelijke Verkeer en Vervoer Plan (GVVP) waarvan de startnotitie op 13 november in de cie. Ruimte zal worden besproken. Het GVVP wordt bewust na de NWA herzien omdat dit een regionaal verkeer- en vervoerkader voor de gemeente vormt.

3. De SP is van mening dat het leefklimaat in de binnenstad beschermd moet worden. Maar dat wil niet zeggen dat de binnenstad onaantrekkelijk moet worden voor bezoekers door tolheffing en peperdure parkeerplaatsen. Het lijkt erop dat de autobezitter dubbel betaald: eerst tolheffing, dan parkeergeld. De SP is er voorstander van dat mensen keuzemogelijkheden hebben. Ga ik met de auto (duur) of ga ik met het openbaar vervoer (goedkoop)? Is het college van plan onderzoek te doen naar goedkope alternatieve vervoers­mogelijk­heden naar de binnenstad om de autobezitter alternatieven te bieden en de druk op het verkeer rond de binnenstad te doen afnemen?

Het uitgangspunt van het genoemde onderzoek is om sluipverkeer tegen te gaan en tot een efficiënter parkeerbeleid te komen. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat niet dubbel betaald wordt maar dat 1 bedrag wordt gerekend dat vergelijkbaar is aan het huidige parkeertarief. Daarnaast worden in de NWA concrete voorstellen gedaan om zowel het Openbaar Vervoer als de fiets verder te stimuleren en vervoersmanagement rondom bedrijventerreinen in te zetten. Dit zijn al belangrijke onderdelen van het huidige GVVP en zullen ook belangrijke onderdelen zijn voor de toekomst. Streven hierbij is om Zwolle de komende jaren met ere de titel van fietsstad te laten behouden. Kortom, het college deelt de opvattingen waar de SP in de vraagstelling blijk van geeft.

Burgemeester en wethouders van Zwolle,
de burgemeester, H.J. Meijer
de secretaris, O. Dijkstra

Schriftelijke vragen over mogelijke tolheffing
Onderzoek gemeente Zwolle naar tolheffing in stad (De Stentor)

U bent hier