SP Zwolle heet nieuwe studenten welkom

22 augustus 2007

SP Zwolle heet nieuwe studenten welkom

De GRAS week is weer begonnen. Dat betekent honderden nieuwe studenten die Zwolle al feestend verkennen. De perfecte gelegenheid voor de SP om de nieuwe studenten kennis te laten maken met de SP in Zwolle. De studenten werden voorzien van wat handige adressen en natuurlijk de standpunten van de SP betreffende Zwolle als studentenstad.

Op dinsdag 21 augustus 2007 werden tijdens de informatiemarkt van de GRAS-week (Gezamenlijk Ruiken Aan Studeren) flyers uitgedeeld. De sfeer was bijzonder goed en de interesse was hoog. Er werden veel vragen gesteld over de SP, wat de SP allemaal doet en de actuele situatie. Het was een geslaagde middag en hopelijk zijn de nieuwe studenten iets wijzer vertrokken dan ze gekomen zijn.

Help jij mee om van Zwolle een studentenstad te maken?

Het studentenleven gaat beginnen en wat is er dan leuker om in Zwolle alle gezellige plekken voor studenten te ontdekken? Al jaren wordt erover gesproken om van Zwolle een échte studentenstad te maken. Het begin is er, maar Zwolle is er nog lang niet. Nu de universitaire studies uit Zwolle zijn verdwenen, zal er stevig moeten worden geïnvesteerd om van Zwolle een bruisende, energieke studentenstad te maken. In het najaar komt de gemeente met een plan.
Hier kun je lezen wat de voorstellen van de SP in Zwolle zijn. Spreken deze voorstellen je aan? Word dan lid en help mee om van Zwolle een echte studentenstad te maken! Ook vind je nog een aantal praktische tips voor beginnende studenten.

Hoe maken we van Zwolle een echte studentenstad? De voorstellen van de SP:

• Betere huisvesting voor studenten. Er zijn in Zwolle te weinig betaalbare woningen voor studenten. Nu wordt dit tijdelijk opgelost met een studentenboot en ‘woon’-containers. Het wordt hoog tijd dat er in Zwolle een structurele oplossing komt. De wachttijden voor betaalbare studentenkamers via de woningbouwverenigingen moet worden verkort. Er moet meer gebouwd worden, zodat ook starters en afgestudeerden kunnen doorstromen en geen studentenkamer bezet houden.
  • Meer cultuur en uitbreiding van het uitgaansleven. In Zwolle is er nog steeds maar één echte studentenkroeg! Hoog tijd dus om het cultuur- en uitgaansaanbod voor studenten uit te breiden. Gemeentelijke subsidies moeten daar verandering in brengen. Een gevarieerd aanbod en een sterke popcultuur zijn belangrijk voor het uitgaansleven van studenten. Initiatieven van studenten en studentenverenigingen moeten worden gestimuleerd.
  • Beter onderwijs. De invoering van ‘het nieuwe leren’ en het competentiegericht onderwijs leidt niet tot beter onderwijs en evenmin tot sneller studerende studenten. Het leidt vooral tot minder lesuren, uitgeholde vakkennis en veel ontevredenheid bij studenten en docenten. Zij staan daarom gezamenlijk op de barricaden om te protesteren tegen ‘de teloorgang van het onderwijs’. De SP steunt hen van harte en zegt daarom ‘Nee!’ tegen ‘het nieuwe leren’.

Praktische tips voor beginnende studenten

Cultuur snuiven
Bij poppodium Hedon kun je wekelijks terecht voor concerten van de meest uiteenlopende muziekgenres. Heb je meer zin om lekker te ontspannen bij een goede film, ga dan eens naar het Filmtheater Fraterhuis. En voor een avondje theater of cabaret kom je bij Odeon De Spiegel aan je trekken.

Goedkoop eten
Uit eten hoeft echt niet duur te zijn. Bij het Vliegende Paard (Voorstraat 17) en het Nieuwscafe (Jufferenwal 3) kun je genieten van goede maaltijden voor ongeveer € 5. Bij Sociaal Culturele Vereniging Eureka (aan het Assendorperplein) kun je van dinsdag t/m zaterdag voor € 6 eten. Je moet je hiervoor wel even aanmelden.

Woningzoeker
Als je op zoek bent naar een studentenkamer, maar geen zin hebt om te veel te betalen voor een makelaar, dan kun je terecht bij ‘De Woningzoeker’. Dat is een samenwerkingsverband tussen de Zwolse woningcorporaties. Er is wel een wachttijd waarmee je rekening moet houden, dus op tijd aanmelden! Kijk op: www.dewoningzoeker.nl.

Kringloop
Als je toe bent aan een nieuw interieur, maar je studiefinanciering is alweer bijna op, neem dan eens een kijkje bij de verschillende kringloopwinkels. Misschien vind je daar precies wat je zoekt voor weinig geld! De kringloopwinkels vindt je aan de Hertenstraat 8 (Assendorp) en de Nieuwe Deventerweg 6 (Zwolle-Zuid).

SOOZ Studentenloket
Heb je vragen over huisvesting, studie of studentenleven? Dan kun terecht bij het studentenloket van het SOOZ (Studenten Overleg Orgaan Zwolle). Je wordt met raad en daad bijgestaan bij problemen met je huisbaas, studie of andere problemen. Het studentenloket is gevestigd aan het Lübeckplein 62 en is geopend op maandag en woensdag van 13:00 tot 16:00 uur.

Juridisch advies nodig?
Heb je problemen met je huisbaas of betaalt je werkgever je te weinig? Geen paniek, bij het Juridisch Loket Zwolle kun je gratis terecht voor al je vragen op juridisch vlak. Je vindt het juridisch loket aan de Koggelaan 15 in Zwolle.

Harry van Bommel in Zwolle voor studentendebat
Flyer Zwolle Studentenstad