SP: geen of gewijzigd Huis bij de Achtergracht

24 maart 2008

SP: geen of gewijzigd Huis bij de Achtergracht

Tijdens de raadsvergadering van aanstaande dinsdag zal de fractie van de SP twee moties indienen over het Huis bij de Achtergracht. De moties vloeien voort uit de debat dat de SP onlangs aanvroeg. De SP is van mening dat het gewijzigde ontwerp de beeldkwaliteit stoort van zowel De Spiegel, genomineerd voor de architectuurprijs, en het Flevogebouw. Dat is een breed gedragen mening.

'De inwoner van Zwolle dient, juist bij een zo prominente locatie, het recht te hebben om te kiezen. Er is geen recht gedaan aan beginspraak bij de ontwikkeling van dit ontwerp. Een vlek en een ruwe schets, kregen goedkeuring van de klankbordgroep en uiteindelijk ook de gemeenteraad, maar deze partijen kregen het nooit te zien in relatie tot de huidige panden. Om dit misverstand recht te zetten dient de SP twee moties in. Één waarin de SP verzoekt om niet tot bebouwing over te gaan en één met een verzoek om herontwerp' aldus raadslid Edwin Koster.

De SP vindt dat de wethouder zelf een deur heeft geopend door de ontwikkelaar te vragen met een gewijzigd ontwerp te komen. Het nu weer dichtgooien van deze deur omdat 'we niet bezig kunnen blijven' komt de geloofwaardigheid van het stadsbestuur niet ten goede. Bestuurlijke betrouwbaarheid werkt twee kant op. Namelijk naar de ontwikkelaar die risico neemt en naar de burger die zich afvraagt wat zijn mening er nog toe doet. Deze spagaat kan worden opgelost. De verdiencapaciteit van een ontwikkelaar hoeft niet doorslaggevend te zijn om bebouwing toe te staan. De ontwikkelaar moet worden gecompenseerd. Dat is in het verleden eerder gebeurd.

Dinsdagavond 25 maart wordt dit onderwerp behandeld in de nieuwsuitzending op Omroep Zwolle, met daarin onder andere een interview met SP-raadslid Edwin Koster.

Klik hier voor de motie 'gewijzigd ontwerp Huis aan de Achtergracht'

Klik hier voor de motie 'geen bebouwing Huis aan de Achtergracht'

Helaas hebben beide moties geen meerderheid behaald in de gemeenteraad. De collegepartijen vinden de belangen van de projectontwikkelaars belangrijker dan de mening van de Zwolse burger.

Huis aan de Achtergracht