SP: is de gemeente voldoende actief geweest bij het voorkomen van leegstand en behoud erfgoed?

10 april 2008

De fractie van de SP wil van het college weten of de gemeente Zwolle bij het vaststellen van haar bestemmingsplannen rekening houdt met leegstand. Uit een inventarisatie die het Oversticht, in opdracht van ministerie van VROM, heeft uitgevoerd bleek dat veel gemeentes verrast worden door leegstand. Er is nauwelijks beleid op gemaakt, waardoor de gemeente minder of geen regie heeft over de ontwikkelingen. Ook bleek uit het onderzoek dat de overheid tot op heden nauwelijks haar verantwoordelijkheid neemt om leegstand te voorkomen.

Raadslid Edwin Koster: ‘Tijdens een aantal presentaties afgelopen maandag werd door verschillende sprekers stil gestaan bij kansen die er zijn voor hergebruik van industrieel- en agrarisch erfgoed, maar ook bij dat van wederopbouwkerken. De SP is bevestigd in haar gevoel dat hergebruik goed mogelijk is en er te vaak wordt gedacht dat hergebruik duurder is. Karakter en historie van panden zijn ook verkoopargumenten, dat zou een projectontwikkelaar ook moeten aanspreken.'

De SP vraagt zich af wat het beleid exact in Zwolle is ten aanzien van leegstand en herbestemming. Daarnaast wil de SP weten of de wethouder van mening is dat hij voldoende actief is geweest om leegstand te voorkomen. Ook wil de SP weten of het gehouden onderzoek aanleiding is om het eventuele beleid in Zwolle te wijzigen.

Klik hier voor de schriftelijke vragen aan het college