SP: verkoop huurwoningen ongewenst

8 april 2009

SP: verkoop huurwoningen ongewenst

De fractie van de SP wil opheldering van het college over de verkoop van huurwoningen. Naar aanleiding van signalen nam SP-raadslid Edwin Koster de proef op de som. Daaruit bleek dat er in maart geen eengezinswoningen in zowel Zwolle Zuid als AA-landen te huur werden aangeboden. Wel stonden er 27 huurwoningen voor gezinnen in de verkoop.

SP raadslid Edwin Koster: ‘Woningbouwverenigingen zijn opgericht om woonruimte betaalbaar te maken voor mensen die niet in de financiële positie zijn om een huis te kopen. Deze belangrijke taak laten de woningbouwcorporatie verstoffen door huurwoningen te verkopen. Dat is niet acceptabel. Ook mensen die een huis willen huren moeten de mogelijkheid hebben om in alle wijken van Zwolle te gaan wonen. Nu zijn ze afhankelijk van een aantal wijken, waar de woningen nog niet te koop worden aangeboden.’

De SP krijgt de indruk dat er een eenzijdige verschuiving plaatsvindt van kopers naar de geliefde huurwijken. Er vindt echter geen terugstroom plaats van huurders naar koperswijken. In feite stimuleert dit de ontwikkeling dat in geliefde wijken de huurders worden verminderd en de kopers worden binnengehaald. De SP pleit al jaren voor gemengde wijken, waarin zowel huurwoningen als koopwoningen evenredig zijn verdeeld.

De SP wil van het stadsbestuur weten of zij dit een wenselijke situatie vindt. Ook wil Koster weten wat er met het geld dat is opgebracht door de verkoop van huurwoningen is gebeurd.

Klik hier voor de schriftelijke vragen over de verkoop van huurwoningen