SP klaagt ‘spookbushokjes’ aan

10 augustus 2009

SP klaagt ‘spookbushokjes’ aan

De Zwolse SP heeft vandaag met een actie aandacht gevraagd voor het feit dat er op verschillende plekken in Zwolle ongebruikte overdekte bushokjes staan, waarvan de buslijn al is opgeheven. Dit terwijl er op andere plekken in de stad reizigers bij de halte blootgesteld staan aan de elementen. Op een ‘spookbushokje’ aan de Scheldelaan heeft een speciaal SP-spook daarom protestposters met ‘Laat de Zwolse reiziger niet in de kou staan’ geplakt.

Het spook legde ter plekke uit dat juist omdat zoveel mensen op het openbaar vervoer zijn aangewezen het belangrijk is dat dit zo comfortabel mogelijk is. Dat maakt het extra jammer dat er ongebruikte hokjes in Zwolle staan.

Het SP-spook: ‘Deze overdekte haltes zouden bijvoorbeeld bij scholen, verzorgingshuizen of ziekenhuizen kunnen worden geplaatst, waar veel mensen gebruik maken van het openbaar vervoer. Wij roepen daarom de overheid op om de ‘spookbushaltes’ te verplaatsen naar plekken waar ze echt nodig zijn. Nu vormen ze ongewild een mooie hangplek voor de jeugd, maar de Zwolse reiziger schiet daar weinig mee op. Het is pure kapitaalvernietiging. Door deze ‘spookbushokjes’ een nieuwe bestemming te geven kunnen ze weer duurzaam worden gebruikt.'

De SP wil dat de ongebruikte bushokjes zo snel mogelijk in Zwolle worden herplaatst naar bestaande haltes. Hierbij moet prioriteit worden gegeven aan overdekte haltes bij ziekenhuizen, scholen en verzorgingshuizen. Er zijn door de SP zeven ongebruikte bushokjes in de stad geïdentificeerd. De partij heeft voor deze bushokjes alternatieve locaties voorgesteld.

Klik hier voor het voorstel over de 'spookbushokjes'