SP tegen geheimhouden sponserplan FC Zwolle

28 februari 2010

SP tegen geheimhouden sponserplan FC Zwolle

De fractie van de SP wil niet dat het commerciële plan waarmee FC Zwolle aantoont hoe de club forse extra sponsoring gaat binnenhalen door de gemeenteraad geheim wordt verklaard. De partij wil dat het stuk openbaar wordt, omdat de Zwollenaren volgens de partij er recht op hebben om te weten hoe FC Zwolle de risico’s voor de gemeente zo minimaal mogelijk denkt te houden. Bovendien steekt het de partij dat dit plan voor de raadsleden niet beschikbaar was tijdens de besluitvorming over de garantiestelling van FC Zwolle.’ De gemeenteraad heeft met onvolledige informatie een besluit moeten nemen’, aldus SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius

De SP vroeg al eerder, tijdens de behandeling van FC het verzoek van aan de gemeente voor een garantstelling, om het commercieel plan in te zien. De partij vond het vreemd om zonder duidelijkheid te hebben over waar de forse inkomstenstijgingen in sponsoring komende jaren vandaan moeten komen de garantiestelling te verlenen. Een meerderheid van de raad besloot - tegen de zin van de SP in- om toch over te gaan tot garantstelling. Na schriftelijke vragen van de SP bleek het commerciële plan ook nog niet beschikbaar ten tijde van de besluitvorming, onder andere omdat de raad van commissarissen van FC Zwolle het nog niet had goedgekeurd.

Nu het college het plan eindelijk aan de raad wil voorleggen is het voor de SP onverteerbaar dat dit in het geheim zou gebeuren. Fractievoorzitter Tjitske Siderius: “Wij vinden dat de gemeenteraad zo transparant mogelijk moet functioneren. De Zwolse burgers hebben er recht op te weten hoe FC Zwolle de risico’s voor de gemeente zo minimaal mogelijk denkt te houden. Door het plan geheim te houden legt de raad zichzelf aan banden, doordat er geen openbaar politiek debat over de zaak kan plaatsvinden. Zwolle, zowel de stad als de FC, verdienen beter.”

De SP zal bij aanvang van de raadsvergadering op 8 maart voorstellen het commercieel plan niet geheim te verklaren. Aangezien verschillende Zwolse partijen in hun verkiezingsprogramma’s zich hebben uitgesproken voor een transparant gemeentebestuur, verwacht de partij hiervoor brede steun.

Lijsttrekker Tjitske Siderius in Eén Vandaag over FC Zwolle
SP woedend over afgeraffeld debat FC Zwolle