Criminaliteitscijfers graag direct beschikbaar

31 oktober 2010

Criminaliteitscijfers graag direct beschikbaar

De fractie van de SP in de Zwolse gemeenteraad zal vragen stellen over het functioneren van het automatiseringssysteem van de politie. De SP is van mening dat het onacceptabel is dat veel tijd en mankracht moet worden besteedt om cijfers boven water te krijgen, terwijl agenten zelf al klagen dat ze te weinig op straat komen.

Directe aanleiding is een uitspraak van de woordvoerder van de Zwolse politie in de Stentor van afgelopen dinsdag 26 oktober. In antwoord op een vraag over criminaliteitscijfers zei deze ‘Men denkt al snel dat we die cijfers hier met één druk op de knop op tafel kunnen krijgen. Dat is niet zo, dat kost veel mankracht, die is er niet. Het kost dagen om dit soort cijfers te vinden’.

Dit is voor de fractie van de SP aanleiding om vragen te stellen. De SP is van mening dat het automatiseringssysteem van de politie gemakkelijk zulke cijfers boven water zou moeten kunnen halen. SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘Het is te zot voor woorden dat het dagen moet duren
om te zien hoeveel autokraken er in Assendorp zijn geweest. Die cijfers zou je met één druk op de knop boven water moeten kunnen halen.’

Al eerder was het matig functioneren van het automatiseringssysteem bij de politie aanleiding voor vragen van de SP. In december 2009 vroeg de partij naar aanleiding eigen onderzoek naar tevredenheid agenten om aandacht voor problemen met het systeem (Basisvoorziening Handhaving).

‘De problemen zijn, bijna een jaar later, blijkbaar nog niet opgelost’; aldus Siderius. ‘Dit soort problemen leiden tot grote frustratie bij de politieagenten, die het gevoel hebben hun werk niet goed te kunnen doen, en bij burgers die te weinig politie op straat zien. Wij willen van het stadsbestuur weten wat ze gaan doen om deze problemen op te lossen.’

Het SP onderzoek uit 2009 kunt u hier vinden.