Vertrekregelingen eerst bespreken met gemeenteraad

7 januari 2011

Vertrekregelingen eerst bespreken met gemeenteraad

De SP in Zwolle zal maandag twee voorstellen doen in de gemeenteraad van Zwolle over het openbaar maken van vertrekregelingen. De partij heeft er twee jaar over gedaan om de vertrekregeling van ex-directeur van de Wezo Kees de Blok openbaar te krijgen. Nu dat voor elkaar is wil de partij dergelijke situaties in de toekomst voorkomen. De SP stelt voor om bij het afsluiten van een vertrekregeling met personen van gelieerde organisaties (zoals gesubsidieerde instellingen, verbonden partijen of ambtenaren) vooraf de gemeenteraad te informeren.

Fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘Het was natuurlijk een misstap om deze directeur een vertrekregeling te bieden, maar dat de gemeenteraad niet eens vooraf is geïnformeerd is des ter schrijnender. De SP wil voorgoed afrekenen met dit soort buitenproportionele regelingen en vriendjespolitiek voor directeuren van maatschappelijke organisaties. Werken in de publieke sector met overheidsgeld betekent dat er ook een normale beloning tegenover moet staan. Riante afkoopsommen passen daar niet bij’

Verder wil de partij dat alle nu lopende vertrekregelingen aan de gemeenteraad kenbaar worden gemaakt. Siderius: ‘Het gaat hier om belastinggeld dus we moeten als gemeenteraad en als Zwollenaren weten wat daarmee gebeurd. Was de vertrekregeling van de Wezo-directeur een incident of is dit schering en inslag bij de gemeente Zwolle?’

SP blijft aandringen op openbaarheid vertrekregeling Wezo
SP verbolgen over weigering debat