Buurtonderzoek SP: schimmel en kou in huurhuizen

7 december 2011

Buurtonderzoek SP: schimmel en kou in huurhuizen

Naar aanleiding van gesprekken met bewoners van de Isaac van Hoornbeekstraat in Diezerpoort heeft de SP een buurtonderzoek uitgevoerd. De partij heeft op 5 avonden in november alle bewoners bezocht en 78% van de huishoudens gesproken. Meer dan tweederde van de huishoudens wilde meewerken. Uit het onderzoek komt naar voren dat een groot deel van de bewoners last heeft van schimmel en de woning niet warm kan krijgen.

De overlast van schimmel bevindt zich vooral in de keuken, badkamer en slaapkamers. SP fractievoorzitter Tjitske Siderius: 'Uit onderzoeken blijkt dat de blootstelling aan schimmels gevaarlijk kan zijn voor de volksgezondheid en dat het de huizen structurele schade kan toebrengen. Wij vragen woningstichting SWZ om spoedig actie te ondernemen om de schimmels uit te bannen.'

Een ander probleem is de slechte isolatie van de woningen. De woningen worden verwarmd met gaskachels. Door de gebrekkige isolatie zijn de woningen niet warm te krijgen. Siderius: 'Een moeder vertelde ons dat haar kinderen altijd ziek zijn, omdat het huis koud en tochtig is. Bovendien zorgt de slechte isolatie voor enorme stookkosten. De renovatie heeft dit probleem niet opgelost, terwijl dat wel de bedoeling was.'

De SP hoopt dat woningstichting SWZ de klachten serieus neemt. Bewoners hebben deze problemen wel voorgelegd aan SWZ, maar daar werd slechts het advies gegevens om een raam open te zetten tegen de schimmel. Siderius: 'Wij hopen dat SWZ nu wel in actie komt, nu alle problemen zijn gebundeld in een rapportage.'

Het onderzoek van de SP: Resultaten buurtonderzoek Isaac van Hoornbeekstraat