SP stelt opnieuw vragen wachtgeld wethouder Berkhout

18 februari 2013

SP stelt opnieuw vragen wachtgeld wethouder Berkhout

De Zwolse SP heeft vandaag opnieuw vragen aan het college gesteld over het wachtgeld voor oud-wethouder Berkhout (VVD). Inmiddels is de heer Berkhout al twee jaar geen wethouder meer, maar er lijkt nog altijd geen zicht op een permanent betaalde functie. Consequentie is dat de Zwolse belastingbetaler, in de vorm van wachtgeld, blijft bijpassen.

De SP wil van het college weten of de ferme woorden die de wethouder bij zijn afscheid sprak dat hij zo snel mogelijk wilde “ontsnappen” uit de wachtgeldregeling al waar zijn gemaakt, en welke activiteiten hij heeft verricht om aan een nieuwe baan te komen. Ook wil de SP een overzicht van hoeveel wachtgeld er inmiddels is uitgekeerd en hoeveel er nog uitgekeerd zal worden komende jaren, als de heer Berkhout op deze wijze verder gaat.

De SP vindt het extra wrang gezien de flinke versobering die de VVD en de PvdA op de WW willen doorvoeren. De partij wil weten of het college ook van wethouder Berkhout een tegenprestatie gaat vragen voor de uitkering, zoals dat nu van gewone bijstandsgerechtigden kan worden gevraagd. Verder wijst de SP erop dat als de WW-plannen van het kabinet op wethouder Berkhout van toepassing zouden zijn, hij inmiddels geen wachtgeld meer zou krijgen.

SP fractievoorzitter Tjitske Siderius: “Het blijft wrang om te zien hoe politici van partijen die een grote mond hebben over versobering van de sociale zekerheid, zelf maximaal gebruik maken van de riante regelingen die ze voor zichzelf hebben gecreëerd. De SP vindt het onaanvaardbaar dat er andere regels worden gehanteerd voor de politieke elite dan voor gewone mensen.”

SP vraagt stadsbestuur om protest wachtgeldregeling