SP zet vraagtekens bij WOZ-waarde

10 maart 2013

SP zet vraagtekens bij WOZ-waarde

De Zwolse SP wil van wethouder Piek (PvdA) weten hoe de berekening van de WOZ-waarden tot stand is gekomen. De gemeenteraad heeft vorig jaar besloten om de belastingopbrengst gelijk te houden en niet te verhogen. Toch zijn diverse Zwollenaren geconfronteerd met een forse stijging van de WOZ-waarde van hun huis en daarmee met een stijging van de Onroerend ZaakBelasting (OZB). Ondanks dat de waarde van het totaal aantal woningen in Zwolle vorig jaar is gedaald van 11,6 naar 11,3 miljard worden een aantal huizenbezitters geconfronteerd met een stijging van de WOZ-waarde van bijna 20%.

SP fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘Vorig jaar is er naar aanleiding van de vele bezwaarschriften een bijeenkomst georganiseerd met bezwaarmakers om te bekijken hoe de stijging van de bezwaarschriften in 2013 kon worden voorkomen. Die bijeenkomst heeft kennelijk niets opgeleverd. Er moet snel duidelijkheid komen over deze uitschieters.’

De SP wil van de wethouder weten hoeveel huizenbezitters in Zwolle zijn geconfronteerd met een enorme stijging van de WOZ-waarde. Ook vraagt de partij hoe deze ophef in 2014 kan worden voorkomen.

Bijlage: schriftelijke vragen aan het B&W.