SP verheugd over aanpak Holtenbroek III

3 juli 2013

SP verheugd over aanpak Holtenbroek III

De SP in Zwolle is blij met de aanvullende aanpak van de veiligheidssituatie in Holtenbroek III die het stadsbestuur onlangs heeft aangekondigd in een reactie op de notitie van de SP over die wijk. Dat de meeste voorstellen van de SP een op een worden overgenomen door het stadsbestuur stemt de partij erg tevreden.

In april van dit jaar stuurde de SP een notitie over de veiligheid in Holtenbroek III aan de hand van een buurtonderzoek. Hieruit bleek dat veel bewoners de veiligheidssituatie als ernstig te beschouwen. De partij kwam hoorde bovendien een van bovengemiddeld aantal recente inbraken, wat enkele maanden later werd bevestigd in de officiële politiecijfers. De SP gaf hierop een aantal aanbevelingen: het verhogen van politie-inzet, het verder investeren in sociale samenhang in de wijk, het vergroten van inbraakpreventie en het gebruiken van een leegstaande woning als een (tijdelijke) politiepost. Bij de behandeling van de Perpectiefnota heeft de SP opnieuw aandacht voor de situatie in de wijk gevraagd.

Uit de reactie van het college blijkt dat deze de zorg van de SP deelt. Daarnaast worden de aanbevelingen overgenomen: de wijkagent krijgt meer uren en extra ondersteuning, er wordt meer ingezet op inbraakpreventie en sociale samenhang en er is inderdaad besloten tot het gebruiken van een leegstaande woning om onder andere de wijkagent te faciliteren.

De SP is verheugd over deze toezeggingen. SP-raadslid Frank Futselaar: ‘Het college laat zien het probleem in Holtenbroek III serieus te nemen en gaat over op de maatregelen die wij graag zouden willen. Het is prijzenswaardig dat er nu extra politiecapaciteit en middelen voor Holtenbroek III vrijkomen. De SP heeft vaak kritiek op dit stadsbestuur, maar hier nemen ze duidelijk een goede stap’. Daarnaast is de partij blij met de tijdigheid van de reactie: ‘Het is terecht dat het college niet heeft willen wachten tot de gemeenteraad aan behandeling van de problemen in Holtenbroek III toe wilde komen, maar de urgentie heeft ingezien en meteen aan de slag is gegaan.’

Bijlage: informatie college + onderzoek SP Holtenbroek III

SP: zorgen om Holtenbroek III