SP: onacceptabele beloning Zwolse topbestuurders

4 september 2013

SP: onacceptabele beloning Zwolse topbestuurders

De Zwolse SP wil dat er een graaigrens wordt ingesteld voor bestuurders in de publieke sector in Zwolle. Aanleiding hiervoor is onderzoek dat de partij deed naar inkomens van een aantal bestuurders van lokale en regionale publiek gefinancierde organisaties. De SP is van mening dat een moreel appel niet langer voldoende is.

Uit het rapport ‘Blauwvingers aan de top’ blijkt dat een fors deel van de lokale directeuren en collegevoorzitters meer verdient dan de burgemeester. Een aantal zit ook nog steeds boven de Balkenendenorm. Toppers op de lijst zijn bestuurders van de Isala Klinieken, Hogeschool Windesheim en waterbedrijf Vitens. De SP vindt het in tijden van economische crisis, forse bezuinigingen en massaontslagen onacceptabel dat er belastinggeld gaat naar exorbitant hoge salarissen.

De SP heeft een aantal aanbevelingen om dit maatschappelijke probleem aan te pakken. De belangrijkste is het instellen van een ‘graaigrens’: van geen enkele publieke organisatie waar de gemeente een subsidierelatie mee heeft mag de bestuurder meer verdienen dan de burgemeester.

Een deel van de inventarisatie zal in een advertentie in de Peperbus openbaar worden gemaakt. SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘Het achterhalen van deze cijfers kostte meer moeite dan je zou mogen verwachten van publieke instellingen. Ze vinden kennelijk dat ze iets hebben om zich voor te schamen. Enige transparantie is van harte welkom.’

Voor haar rapport heeft de SP zich gebaseerd op met name jaarverslagen, hoewel niet alle jaarverslagen duidelijkheid scheppen over het beloningsbeleid van de top. In sommige gevallen was verdere navraag nodig. Een aantal organisaties zoals de Fundatie en de Muzerie heeft niet gereageerd op het verzoek. De volledige inventarisatie is te vinden op www.zwolle.sp.nl

Bijlage: rapport Blauwvingers aan de top