SP: opnieuw verwarring over collectieve zorgverzekering

9 december 2013

SP: opnieuw verwarring over collectieve zorgverzekering

De SP heeft opnieuw vragen moeten stellen over de collectieve zorgverzekering voor mensen met een laag inkomen. Net als vorig jaar heeft het versturen van de zorgpolis aan mensen die deelnemen aan de collectieve zorgverzekering van de gemeente Zwolle voor grote verwarring gezorgd. Op de website van de gemeente Zwolle staat dat de premie voor deze zorgpolis € 121,50 per maand bedraagt. Mensen hebben echter een polisoverzicht ontvangen tot wel € 141,56. Dit betekent dat zij per jaar € 240 meer kwijt zijn aan de zorgpremie dan was voorgespiegeld door het stadsbestuur.

Fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘Het is mooi dat de wethouder met een zorgverzekeraar korting probeert te regelen voor mensen met een laag inkomen in Zwolle. Maar als blijkt dat er bijna € 250 verschil op jaarbasis zit tussen het bedrag waarover de gemeente Zwollenaren heeft geïnformeerd en de daadwerkelijke zorgpolis gaat er iets goed fout. Deze polis heeft de cynische naam ‘Beter-Af-Polis’, maar vooralsnog zijn mensen met een laag inkomen financieel het bokje. Het is een pijnlijke zaak die snel de wereld uit moet worden geholpen.’

De SP wil dat de wethouder zo snel mogelijk alle verwarring over de gemeentelijke zorgpolis de wereld uit helpt en de mensen met een laag inkomen informeert. Siderius: ‘Het is betreurenswaardig dat er elk jaar zoveel ophef over de gemeentelijke zorgpolis moet worden gemaakt, doordat de wethouder fouten maakt. Dit moet een keer stoppen.’

Bijlage: schriftelijke vragen aan B&W