Schimmelschandaal SWZ woekert voort

9 januari 2014

Schimmelschandaal SWZ woekert voort

Woningbouwcorporatie SWZ wil niets meer aan de schimmelhuizen in Dieze-Oost doen. Dat blijkt uit een brief die SWZ naar de SP heeft gestuurd. De partij heeft in december nieuw buurtonderzoek gedaan in de Isaac van Hoornbeekstraat. Uit dit onderzoek bleek, even als uit eerdere onderzoeken, dat een deel van de huizen ernstige overlast heeft van schimmel in de woon-, slaap-, en badkamer. Ondanks de belofte van SWZ uit 2012 om het schimmelprobleem aan te pakken, blijkt dat schimmel nog schering en inslag is in de straat. Zeker 30% van de bewoners heeft nog last van schimmel.

De SP heeft SWZ van de uitkomsten van het meest recente onderzoek op de hoogte gesteld en gevraagd om nadere actie. Hierop heeft SWZ laten weten niets nieuws meer te ondernemen tegen de schimmel. SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius: 'Dit schimmelschandaal moet stoppen. Dit is een brevet van onvermogen voor SWZ. Het is onacceptabel dat een woningbouwvereniging het tolereert dat kinderen ziek worden van het huurhuis waarin ze wonen. SWZ heeft een verantwoordelijkheid voor de gezondheid van haar huurders en mag daar niet langer voor weglopen.'

De schimmelsoap loopt nu al drie jaar. De SP stelt niet te zullen rusten voor de bewoners van Dieze-Oost schimmelvrij kunnen leven.

Resultaten buurtonderzoek Isaac van Hoornbeekstraat
SP: nog steeds schimmelhuizen in Dieze Oost
Buurtonderzoek SP: schimmel en kou in huurhuizen