Raadsenquête over WorkFast

7 februari 2014

Raadsenquête over WorkFast

De Zwolse SP wil een formele raadsenquête instellen naar de werkwijze van het project WorkFast. Waar het stadsbestuur tot op heden overwegend positief is over het functioneren van WorkFast, bereiken de SP steeds meer klachten over intimidatie, schending van privacy en tegenstrijdige opdrachten. De hoeveelheid klachten en de indringendheid geven aanleiding om deze in ieder geval officieel en zorgvuldig te onderzoeken. Op een onafhankelijke wijze kan dan worden beoordeeld of de klachten gegrond of ongegrond zijn. Zo kan de gemeenteraad een gedegen oordeel geven of dit project een efficiënte en menswaardige methode is om mensen aan regulier werk te helpen. Daartoe is volgens de SP een raadsenquête het juiste instrument.

WorkFast is een project waarbij bijstandsgerechtigden via een intensief traject naar werk geholpen zouden moeten worden. Zo moeten deelnemers 36 uur per week bezig zijn met solliciteren. Volgens de omschrijving van de gemeente Zwolle van het project moeten werkzoekenden tot wel 25 keer per week solliciteren (ook als er geen passende vacatures zijn) en ze kunnen ze tot wel meerdere malen per dag worden opgeroepen door de sociale dienst. Minimaal drie  keer per week is er persoonlijk contact (face-to-face) tussen de werkzoekende en zijn of haar consulent. Op die momenten krijgt de werkzoekende specifieke opdrachten mee ten aanzien van het solliciteren.

De SP is al geruime tijd bezig  met het dossier WorkFast. Zo stelde de partij in mei 2013 vragen over de bejegening, druk om te solliciteren en over het gedwongen aanvragen van kinderopvangtoeslag. In december 2013 werd na aanhoudende klachten een meldpunt geopend. Bij dit meldpunt zijn ernstige situaties gemeld. Ook zijn recent in de media zeer negatieve ervaringen gemeld over het project WorkFast.

Wat de SP betreft is het nu de tijd voor een raadsbreed onafhankelijk onderzoek naar het functioneren van WorkFast. SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘De aard van de klachten is dusdanig ernstig dat we hier grondig naar moeten kijken. Ik ben er erg van geschrokken. Door het inzetten van het middel van raadsenquête kunnen wij als raad onafhankelijk en grondig onderzoeken of de methodes van WorkFast de juiste zijn en mensen ook daadwerkelijk aan een reguliere baan helpen.’ Het zou voor het eerst in deze raadsperiode zijn dat het relatief zware middel van raadsenquête wordt ingezet.