SP deelt veiligheidsspelden uit in Holtenbroek

15 maart 2014

SP deelt veiligheidsspelden uit in Holtenbroek

De SP staat vandaag weer in Holtenbroek, ditmaal om aandacht te vragen voor de (on)veiligheid in de wijk. De partij deelt flyers uit voorzien van veiligheidsspelden. De partij was de drijvende kracht achter de tijdelijke politiepost in de wijk en vind dat er nog veel te verbeteren valt op dit gebied.

Voor de SP is veiligheid – in het bijzonder in Holtenbroek - een belangrijk verkiezingspunt. Een jaar geleden was het een buurtonderzoek van de SP in Holtenbroek III dat naar boven liet komen dat er grote onveiligheidsgevoelens in de buurt leefde. Op suggestie van de partij is daarop een aantal maatregelen doorgevoerd waardoor de situatie zich lijkt te verbeteren. Daarnaast heeft de SP herhaaldelijk de aandacht gevraagd voor de stijging van het aantal inbraken in Zwolle in de afgelopen jaren.

De SP wijst een grootschalig machtsmiddel als preventief fouilleren af. SP-lijsttrekker Tjitske Siderius: ‘Het preventief fouilleren is met veel bombarie geïntroduceerd, maar heeft nog geen wapen opgeleverd. Wij hebben liever elke dag meer wijkagenten op straat, in plaats van eens in de drie maanden een groot fouilleercircus.’

De SP wil verder in buurten waar een veiligheidsprobleem is leegstaande woningen gebruiken als tijdelijke post voor politie en welzijnswerkers, zoals nu op suggestie van de partij ook in Holtenbroek III is gebeurd. Siderius: ‘Politie dicht bij mensen in de buurt helpt het meest om de veiligheid te vergroten. En dan niet vanuit de auto maar gewoon op straat waar mensen aangesproken kunnen worden. Dat is de beste methode om Zwolle veiliger te krijgen.’