SP: waarom staan hier geen sociale huurwoningen?

14 maart 2014

SP: waarom staan hier geen sociale huurwoningen?

De SP vraagt aan voorbijgangers van braakliggende terreinen in Stadshagen en Kamperpoort waarom daar geen sociale huurwoningen zijn gebouwd. Het zijn slechts enkele voorbeelden van plekken waar wat de SP betreft allang woningen hadden kunnen staan. De SP voert al enige jaren campagne om het enorme tekort aan betaalbare huisvesting in de stad tegen te gaan.

Lijsttrekker Tjitske Siderius: ‘Opeenvolgende stadsbesturen hebben de nadruk gelegd op dure koopwoningen terwijl de wachtlijsten voor een sociale huurwoning gestaag zijn gestegen. Zwollenaren wachten gemiddeld bijna 4 jaar op een huis. Het besef dat er meer sociale huur nodig is dringt langzamerhand bij de meeste partijen door. Dat klikt mooi in verkiezingstijd, maar in het stadsbestuur deden partijen als PvdA en VVD hier weinig aan. Wat de SP betreft stijgt het aantal sociale huurwoningen de komende vier jaar met 5 procent.’

Hoewel de economische crisis en het kabinetsbeleid van Rutte en Samsom de gemeente Zwolle en woningbouwcoöperaties hebben opgezadeld met grote financiële tegenvallers is er wat de SP betreft wel degelijk geld om te bouwen als de gemeente creatieve en radicaal andere keuzes durft te maken. Siderius: ‘Voor prestigeprojecten als de Rode Torenbrug is wel geld, maar voor een basisbehoefte van mensen niet? Dat is natuurlijk pertinente onzin. Wij gaan voor bouwen naar de behoefte voor iedere Zwollenaar.’