SP: spookbushokjes nog steeds werkloos

13 december 2009

SP: spookbushokjes nog steeds werkloos

De SP wil opheldering van wethouder Cnossen over de verplaatsing van de spookbushokjes. Afgelopen zomer constateerde de SP dat er langs de route van buslijn 10 in Zwolle Zuid spookbushokjes stonden. Op verschillende plekken in Zwolle stonden ongebruikte overdekte bushokjes, terwijl de buslijn al was opgeheven. Dit terwijl er op andere plekken in de stad reizigers bij de halte blootgesteld staan aan de elementen. De SP deed het voorstel om deze spookbushalte te verplaatsen naar plekken waar ze echt nodig zijn, bijvoorbeeld bij scholen, verzorgingstehuizen of ziekenhuizen.

Raadslid Edwin Koster: ‘Wethouder Cnossen heeft ons in augustus beloofd dat hij de spookbushokjes in oktober zou herplaatsen. Daarbij zou hij de suggesties voor nieuwe locaties van de SP meenemen. Het is ondertussen december en we hebben nog steeds niets mogen vernemen . Bovendien staan de spookbushokjes er nog steeds. Nu alleen gesloopt. Wij willen serieuze pogingen doen om het openbaar vervoer een alternatie voor de auto te laten zijn. Daarvoor moeten we het comfort verhogen. Dat betekent ook dat je mensen bij een bushalte niet in de regen of kou moet laten wachten’.

Het comfort bij bushaltes laat elders in de stad nog wel eens te wensen over vanwege het ontbreken van een overdekte wachtruimte en daarom is het des te schrijnender is het dat er in Zwolle bushokjes staan op plekken waar geen halte meer is. Het verplaatsen van de bushokjes bevordert bovendien duurzaam gebruik. De SP wil van de wethouder weten waarom er niet is voldaan aan de toezegging om de bushokjes te verplaatsen in oktober. Ook wil de SP van de wethouder weten wanneer hij uitvoering gaat geven aan de toezegging en de bushokjes gaat verplaatsen.

Klik hier voor het voorstel over de 'spookbushokjes'

SP klaagt 'spookbushokjes' aan