Beeldkwaliteit voor € 800.000,-

3 oktober 2008

Beeldkwaliteit voor € 800.000,-

In de Stentor van vorige week zaterdag stond een grote advertentie waar de appartementen in het Flevogebouw en het nog te bouwen huis bij Achtergracht werden aangeprezen. Voor heel veel geld. Opvallend was dat er op de bijbehorende foto alvast werd aangegeven waar de Zwolse inwoners die zich geen € 800.000,- voor een woning kunnen veroorloven op uit gaan kijken.

De fractie van SP heeft in het begin van dit jaar in de gemeenteraad geprobeerd om een meerderheid te vinden om het 'Huis bij de achtergracht' een ander ontwerp te geven. Een ontwerp dat door meer mensen gewaardeerd wordt en beter aansluit bij de historie van het Flevogebouw en zijn omgeving. Dat is helaas niet gelukt, omdat de collegepartijen (CU, PvdA, CDA en GL/DG) dit niet wilden. Men wilde 'bestuurlijk betrouwbaar zijn'. Het gevolg hiervan is dat de inwoners van Zwolle zeker de komende vijftig jaar aankijken tegen het bovenstaande beeld, tenzij er natuurlijk geen animo meer is voor de dure appartementen! En die kans is aanwezig, want banken worden strenger bij het verstrekken van hypotheken. Als het dus even duurt gaat de ontwikkelaar misschien wel overwegen om iets anders te bouwen. Ik hoop het, want voor € 800.000,- wil ik veel meer beeldkwaliteit.

Edwin Koster
Raadslid SP

Burgerinitiatief Huis bij de Achtergracht

Geen of gewijzigd huis bij de Achtergracht