h

SP wil kostenvergelijking buslijn 10

21 mei 2010

SP wil kostenvergelijking buslijn 10

Buslijn

De SP in Zwolle gaat het stadsbestuur vragen om een vergelijking te maken van de kosten van (opgeheven) buslijn 10 met de kosten voor het WMO vervoer voor de komende 20 jaar. In 2009 is buslijn 10 in Zwolle, die van de Aa-landen via de Pierik naar Zwolle Zuid (Gerenlanden) reed, opgeheven. Ouderen boven de 70 mogen sinds het verdwijnen van buslijn 10 aanhaken bij het WMO-vervoer. WMO-vervoer is echter relatief duur voor de gemeente. De SP heeft een initiatiefvoorstel geschreven om buslijn 10 opnieuw te laten rijden. Voordat de partij het voorstel indient wil de SP van het stadsbestuur een kostenvergelijking tussen het aanbieden van het WMO vervoer en het laten rijden van buslijn 10 voor de komende 20 jaar op dit traject, waarbij rekening wordt gehouden met demografische ontwikkelingen (vergrijzing).

SP-raadslid Frank Futselaar: �Het opheffen van buslijn 10 is een verkeerd besluit geweest. We zien nu dat Gerenlanden verstoken is van busvervoer. Vooral voor oudere mensen en mensen die slecht ter been zijn is het verdwijnen van buslijn 10 een drama. Het aantal ouderen in de stad zal tot 2030 waarschijnlijk met 80% stijgen. Meer ouderen zullen straks dus gebruik moeten maken van het WMO-vervoer terwijl zij niet tot die doelgroep behoren. De SP wil graag dat de wethouder de cijfers voor de komende 20 jaar eens naast elkaar legt om te berekenen of deze constructie daadwerkelijk wel zo goedkoop is."

Het busvervoer van de stad Zwolle is sinds 2009 ge�ntegreerd in de nieuwe concessie �Midden Overijssel�. Voorheen lag deze bij Connexion. Na een Europese aanbestedingsprocedure is deze concessie in februari 2010 via de Provincie verleend aan Syntus. Op 29 augustus begint de nieuwe concessie. De voorwaarden waaronder deze plaatsvindt worden dus nu vastgesteld in een ontwikkelteam, waarin overheden (gemeenten, provincie) als opdrachtgever samen met de vervoerder zitting hebben. De overheden hebben, met uitzondering van operationele zaken, een beslissende stem in het ontwikkelteam, waarbij de overheden worden geacht het publieke belang te vertegenwoordigen. Omdat een nieuwe concessie aanstaande is, is nu de mogelijkheid voor de gemeenteraad om haar wensen kenbaar te maken aan het college. Futselaar: �De SP wil daarom dat er zo snel mogelijk een kostenvergelijking wordt gemaakt, zodat we deze informatie kunnen gebruiken bij onze afweging om in het ontwikkelteam te pleiten voor het handhaven van buslijn 10.�

Klik hier het initiatiefvoorstel

Buslijn 10 gaat weer rijden in Zwolle!
SP laat buslijn 10 weer een keer rijden

U bent hier