SP en Swollwacht: handelswijze Dannenberg bedenkelijk

10 februari 2013

SP en Swollwacht: handelswijze Dannenberg bedenkelijk

De SP en Swollwacht zijn niet te spreken over de handelswijze van wethouder Dannenberg (CDA) rondom het Ipad project voor ouderen. De partijen hebben een verzoek tot interpellatie ingediend zodat de wethouder zijn handelswijze kan toelichten. De afgelopen weken was er veel ophef over de kosten (€ 87.000) van een project waarbij 30 ouderen een Ipad kregen om bijvoorbeeld geheugenspelletjes te doen en digitaal koffie met elkaar te drinken. In het debat over het project vielen afgelopen maandag in de gemeenteraad harde woorden.

Het verzoek tot interpellatie richt zich echter op het persbericht dat wethouder Dannenberg (CDA) na het debat - afgelopen vrijdag - stuurde waarin wordt vermeld dat het project 5 jaar duurt en veel meer ouderen helpt. SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘In zowel het raadsstuk, het projectplan en de beschikking is niets vermeld over een duur van vijf jaar. Wel staat er dat het project in februari 2014 wordt geëvalueerd. Er is in het raadsdebat ook niets gezegd over een projectduur van 5 jaar. Dit wekt de suggestie dat de wethouder bewust de gemeenteraad en de Zwollenaar verkeerd heeft geïnformeerd. Dat zou onacceptabel en ergerlijk zijn.’

Beide partijen willen dat Dannenberg nu op het matje wordt geroepen om zijn handelswijze toe te lichten. Fractievoorzitter van Swollwacht Freddy Eikelboom: ‘Een wethouder die terugschrikt voor negatieve publieke opinie kunnen we niet gebruiken in Zwolle. De gemeenteraad verkeerd informeren is een politieke doodzonde net als het met opzet verspreiden van foutieve informatie. De wethouder is verplicht om dit uit te komen leggen aan de stad. Als blijkt dat wij inderdaad eerder onjuist zijn geïnformeerd is dat onbehoorlijk.’

Het verzoek tot interpellatie is ingediend bij de gemeenteraad. In de eerstkomende raadsvergadering (25 februari) wordt over het verzoek gestemd.

Bijlage: interpellatieverzoek, beschikking en het projectplan.

SP wil debat over investering van zorggeld in computerlessen