SP vraagt om aanpak Zwolse zorgbaronnen

7 november 2013

SP vraagt om aanpak Zwolse zorgbaronnen

De SP in Zwolle heeft een (nieuwe) inventarisatie gemaakt naar de topsalarissen in de Zwolse zorgsector. Uit deze inventarisatie blijkt dat er in de zorg behoorlijke bedragen - boven de balkenbendenorm – worden betaald aan bestuurders van zorginstellingen. De bestuurder van Icare (ondertussen onderdeel van Espria) verdient meer dan 3 ton op jaarbasis. Ook thuiszorgorganisatie Carinova betaalt haar bestuurder een fors salaris boven de 2 ton. De SP stelt voor om - in navolging van Rotterdam en Den Haag - bestuurders die per 1 januari 2015 meer verdienen dan 100% van het ministerssalaris te korten op het budget (subsidie).

Fractievoorzitter Tjitske Siderius: β€˜De overheid moet ingrijpen bij zorginstellingen die buitensporig hoge salarissen betalen, terwijl de zorgmedewerkers (verpleegkundigen, thuiszorgmedewerkers en ander verzorgend personeel) vanwege bezuinigingen salaris moet inleveren of ontslagen worden. Andere gemeenten in Nederland grijpen wel in. Het is noodzaak dat Zwolle dit voorbeeld volgt. Het zou deze zogenaamde zorgbaronnen sieren als zij ook de lonen matigen.’

Veel zorginstellingen zijn niet transparant over de beloning van hun bestuurders. Veel jaarverslagen bevatten geen gegevens of gegevens worden niet verstrekt als daarom wordt gevraagd. Het stadsbestuur zou er goed aan doen deze organisatie te verplichten om de beloning van bestuurders te vermelden op hun website en in het jaarverslag. Eerder al vroeg de SP om de aanpak van topsalarissen in de publieke en semi-publieke sector in Zwolle door middel van een grote advertentie in de Peperbus.

Bijlage: inventarisatie Zwolse Zorgbaronnen

SP: onacceptabele beloning Zwolse topbestuurders