Geen ambtenaren met topsalaris

17 februari 2014

Geen ambtenaren met topsalaris

De Zwolse SP is zeer ontstemd over ambtenaren die met een topsalaris per jaar meer dan twee ton binnenharken terwijl de maximale salarisschaal volgens de CAO een salaris bevat van € 120.000 per jaar. De partij roept daarom het gemeentebestuur in een open brief op om een einde te maken aan deze onzinnige besteding van belastinggeld. Binnen de gemeente Zwolle zijn er diverse (extern ingehuurde) ambtenaren die ver boven de cao-normen verdienen. Het is volgens de partij niet meer van deze tijd dat het stadsbestuur haar schouders hierover ophaalt en duurbetaalde externen voor permanente functies inhuurt. Volgens de SP is dit schadelijk voor het vertrouwen in de politiek.

Fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘Het is schokkend dat er in Zwolle diverse ambtenaren bakken met geld verdienen van ons belastinggeld. Nog kwalijker is dat hierover nauwelijks openheid van zaken wordt gegeven. Het stadsbestuur geeft in antwoord op vragen van de SP aan zelfs niet de aandrang te hebben om bij de gemeenteraad melding te maken van dergelijke topsalarissen binnen het ambtelijk apparaat. Daarmee staan VVD, PvdA, CU en het CDA oogluikend toe dat er grof wordt verdiend aan de publieke zaak. Belastinggeld wordt verspild en Zwolle verzuimt op deze manier ook belangrijke kennis binnen de eigen organisatie op te bouwen en te behouden.’

De SP legt nog voor de verkiezingen twee voorstellen aan de gemeenteraad voor. De partij wil dat er in het geheel geen adviseurs meer worden ingehuurd boven de maximumsalarisschaal van de CAO. Bovendien moet er volgens de partij altijd melding aan de gemeenteraad worden gemaakt als dit wel gebeurt (ook als zij voor een kortere periode in dienst zijn).