Scholieren gaan op de foto met hun studieschuld

21 november 2012

Scholieren gaan op de foto met hun studieschuld

Maandag 19 november was ROOD, jong in de SP op het Carolus Clusius College en Talentstad in Zwolle. Daar konden scholieren op de foto met hun toekomstige studieschuld. “De PvdA en de VVD schaffen de basisbeurs af en voeren een schuldenstelsel in voor nieuwe studenten. Dit leidt ertoe dat studenten afstuderen met gemiddeld 30.000 euro schuld. Daar komen reiskosten nog bovenop, want de OV-kaart wordt ook verleden tijd,” aldus ROOD-woordvoerder Emma Ringelberg. “In plaats van goed onderwijs toegankelijk te maken voor iedereen, wordt het op deze manier een elite hobby.” In tegenstelling tot de enthousiaste scholieren reageerden de scholen fel op de actie van ROOD.

ROOD liet met deze actie de scholieren weten dat ze aan hun zijde staan voor goed en betaalbaar onderwijs. Volgens de jonge SP’ers draagt studiefinanciering daaraan bij. Ringelberg: “Het is nu al zo dat kinderen van rijke ouders vaker een hoge opleiding hebben dan kinderen van armere ouders. Die tweedeling kunnen we oplossen, maar een schuldenstelsel maakt het juist erger. Studiefinanciering laat afgestudeerden de ruimte na hun studie aan het werk te gaan zonder schuld die als een molensteen om je nek hangt.”

Tjitske Siderius: tegen langstudeerboete en leerfabrieken
ROOD Zwolle overvalt collegezalen Windesheim
ROOD Zwolle: actie studiefinanciering groot succes!